VOORWAARDEN

ALGEMENE VOORWAARDEN LESATEQ BV

ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN LESATEQ BV

Gedeponeerd bij het Arrondissement van Amsterdam, juli 2006

1.             Algemeen

1.1            Deze algemene voorwaarden hebben betrekking op al onze gedane aanbiedingen en gesloten overeenkomsten, op welk gebied dan ook, zowel schriftelijk als mondeling

1.2            Bijzondere, van de algemene voorwaarden van ons afwijkende bepalingen zijn slechts bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen

1.3            De door opdrachtgever gestelde en/of door deze gehanteerde voorwaarden zijn niet van toepassing, tenzij en voorzover door ons schriftelijk bevestigd

2                     Aanbiedingen

2.1            Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zijn onze aanbiedingen vrijblijvend

2.2            Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, vervallen onze aanbiedingen na 1 maand

2.3            De van de aanbieding deel uitmakende documenten (zoals tekeningen, technische beschrijvingen, voorbeelden, e.d.) zijn zo nauwkeurig mogelijk, doch zijn niet bindend en moeten als indicatief worden beschouwd. De documenten blijven ons (intellectueel) eigendom  en mogen niet zonder toestemming worden gebruikt, gekopieerd of aan derden ter hand worden gesteld of op andere wijze openbaar worden gemaakt.

2.4            Indien de opdrachtgever de aanbieding niet aanvaardt, is hij verplicht om terstond alle in het vorige artikel bedoelde gegevens aan ons te retourneren.

2.5            Wij behouden ons het recht voor om de kosten die gemoeid zijn met de aanbieding in rekening te brengen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

3                     Totstandkoming overeenkomst

3.1            Overeenkomsten en/of aanbiedingen met  een belang van EUR 1000,-- of hoger wordt eerst geacht tot stand te zijn gekomen nadat deze nadrukkelijk door ons aan opdrachtgever is  bevestigd

3.2            Overeenkomsten aangegaan door bij ons bedrijf werkzame personen zijn slechts bindend voor ons na schriftelijke bevestiging van de directie en/of tekeningsbevoegde.

4                     Prijzen

4.1            Tenzij schriftelijk anders is vermeld bevat de verkoopprijs de prijs van de goederen en/of diensten exclusief omzet belasting.

4.2            Alle overeenkomsten worden steeds afgesloten op basis van de op het tijdstip van afsluiting geldende prijzen.

4.3            Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, lonen, sociale- of overheidslasten, energieprijzen en overige prijzen een verhoging mochten ondergaan, zijn wij gerechtigd de aan ons verschuldigde prijs, met inachtneming van eventueel terzake bestaande wettelijke voorschriften en voor zover deze prijsverhoging voor beide partijen geheel niet te voorzien of te verwachten was, dienovereenkomstig te verhogen.  De door ons aan opdrachtgever opgegeven gewijzigde prijs is, indien deze gemotiveerd door ons aan opdrachtgever wordt opgegeven, voor beide partijen bindend. Prijswijzigingen als gevolg van dwingende overheidsmaatregelen zoals verhoging van BTW, worden altijd doorberekend.

4.4            Kosten voortvloeiende uit aanvullingen en/of wijzigingen van de overeenkomst zijn voor rekening van de opdrachtgever.

5                     Leveringstermijnen

5.1            Opgegeven leveringstermijnen gelden bij benadering. De leveringstermijnen zijn vastgesteld in de verwachting dat er geen beletselen zijn de goederen en/of diensten te leveren. Een kleine, of gelet op de omstandigheden redelijke, overschrijding van de leveringstermijn kan aan  ons niet tegengeworpen worden.

5.2            Uitvoering van werkzaamheden met betrekking tot de opdracht kan pas aanvangen nadat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in ons bezit zijn en wij de overeengekomen termijnbetaling hebben ontvangen. Voor wat betreft overschrijding van de leveringstermijn zijn wij slechts in gebreke na een aangetekende schriftelijke ingebrekestelling van de opdrachtgever.

6                     Levering- en risico- overgang

6.1            Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de levering van goederen, binnen Nederland, met een totaal factuurbedrag groter dan EUR 1000,-- excl BTW franco koper. Overige leveringen geschieden tenzij uitdrukkelijk anders bepaald af ons vestigingsadres.

6.2            Wij behouden ons uitdrukkelijk het recht voor onder rembours te leveren, dit na de opdrachtgever hiervan op de hoogte gesteld te hebben.

6.3            Geschiedt de levering in gedeelten, dan kan elke zending afzonderlijk gefactureerd worden.

7                     Reclames

7.1            Reclames ter zake van de door ons geleverde goederen en/of diensten (waaronder mede begrepen wordt computer software) dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na levering schriftelijk aan ons kenbaar te worden gemaakt, bij gebreken waarvan wij geacht worden geheel in overeenstemming met onze verplichtingen aan de opdrachtgever te hebben geleverd dan wel te hebben verricht.

7.2            Indien tijdig en op juiste wijze is gereclameerd en blijkt dat de door ons geleverde goederen en/of diensten niet beantwoorden aan de inhoud van de overeenkomst en sprake is van aan ons toerekenbare tekortkoming,  zal onzerzijds, onder  teruggave door de opdrachtgever van de geleverde zaken, voor levering van de juiste zaken worden zorggedragen en/of de diensten opnieuw worden verricht, hetzij de opdrachtgever worden gecrediteerd voor maximaal de waarde van de teruggenomen zaken en/of het uurbedrag van de verrichtte diensten.

7.3            Het uitoefenen van het recht van reclame door de opdrachtgever schort diens betalingsverplichtingen jegens ons nimmer op, tenzij wij ernstig zijn tekortgeschoten in de nakoming van onze verplichtingen en deze tekortkoming de opschorting rechtvaardigt. Een geringe tekortkoming geeft de opdrachtgever geen recht op opschorting.

7.4            Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel uiterlijk binnen 8 dagen na verzenddatum van de facturen.

7.5            Na het verstrijken van deze termijnen wordt de opdrachtgever geacht de geleverde goederen en/of diensten, respectievelijk de factuur, te hebben goedgekeurd. Na het verstrijken van deze termijn worden reclames niet meer door ons in behandeling genomen.

7.6            Met betrekking tot reclame wordt elke deellevering als afzonderlijke levering beschouwd.

7.7            Retourzending van geleverde zaken kan alleen geschieden franco voor risico van de koper na toestemming tot retourzending onzerzijds. De toestemming tot retourzending houdt niet automatisch in de erkenning van de reclame.

8                     Annulering

8.1            Wij behouden ons het recht voor overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te annuleren bij zodanige wijzigingen van omstandigheden dat nakoming in redelijkheid niet meer van ons kan worden verlangd. In dergelijke gevallen dienen wij de annulering schriftelijk aan de opdrachtgever mede te delen. Deze is in dergelijke gevallen niet gerechtigd een schadevergoeding te vorderen.

8.2            Bij geheel of gedeeltelijk annuleren van de opdracht door de opdrachtgever worden alle kosten welke gemaakt zijn onverkort bij de opdrachtgever in rekening gebracht, vermeerderd met de kosten die de annulering met zich meebrengt (bijv. doorlopende kosten, geboekte dagen, annuleringskosten etc.)

8.3            Indien tijdens de uitvoering van een opdracht de opdrachtgever dusdanige veranderingen in de opdracht aanbrengt dat de opdracht naar ons oordeel onuitvoerbaar wordt en/of naar ons oordeel niet geschikt is, zijn wij zonder enige schadevergoeding hoe dan ook gerechtigd de opdracht in elk stadium voortijdig te beëindigen.

8.4            Deze beëindiging laat onverlet de verplichting van de opdrachtgever om alle tot aan de voortijdige beëindiging gemaakte kosten, alsmede de kosten veroorzaakt door de voortijdige beëindiging, alsnog aan ons te voldoen.

8.5            Wij zijn verplicht om – na betaling van de kosten door de opdrachtgever – al hetgeen gedurende periode voorafgaande aan voortijdige beëindiging is gereed gekomen, te overhandigen aan de opdrachtgever, een en ander met inachtneming van het overige gestelde in deze algemene voorwaarden. 

9                     Eigendomsvoorbehoud

9.1            Wij behouden ons uitdrukkelijk het eigendom voor van zaken die reeds aan de opdrachtgever zijn geleverd of nog geleverd moeten worden, totdat de opdrachtgever zijn verplichtingen aan ons volledig is nagekomen.

9.2            Door ons geleverde zaken blijven ons volledig eigendom tot op volledige betaling van al onze vorderingen, en ingeval in rekening-courant wordt geleverd, tot op vereffening van het eventueel ten laste van de opdrachtgever komend saldo.

9.3            In geval van geheel of gedeeltelijk verlies of beschadiging van de door ons geleverde zaken, door welke oorzaak dan ook, voordat de opdrachtgever geheel aan zijn verplichtingen voortvloeiende uit de (koop)overeenkomst heeft voldaan, zal de opdrachtgever zijn eventueel bestaande rechten tegenover zijn assuradeuren aan ons overdragen tot het beloop van de als dan door de opdrachtgever aan ons verschuldigde bedragen.

9.4            De opdrachtgever zal ons onmiddellijk kennis geven van een eventuele beslaglegging op de ingevolge de tussen partijen gesloten overeenkomst geleverde zaken, evenals van zijn faillissement en van zijn aanvraag tot surseance van betaling.

9.5            Tevens zal de opdrachtgever gehouden zijn de beslagleggende deurwaarder, de curator of de bewindvoerder  mededeling te doen van het door ons gemaakte eigendomsvoorbehoud.

9.6            De opdrachtgever zal alle schade die voor ons is ontstaan en alle kosten, die wij moeten maken om ons eigendomsrecht erkend en gehandhaafd te krijgen, daaronder begrepen de kosten van rechtskundige bijstand onzerzijds, aan ons te dienen te vergoeden.

10             Rechten

10.1         (Concept)-tekeningen, teksten, schema’s, modellen, merken, (computer)programma’s, broncode, objectcode, uitvoerbare code,  (informatie)dragers, producties- en/of  delen ervan en andere objecten van intellectuele eigendom inclusief bewerkingen, zijnde onze werken in de zin der Auteurswet en ons eigendom in de zin van overige wettelijke bepalingen mogen zonder onze schriftelijke toestemming niet anders dan uitsluitend voor eigen gebruikt worden geopenbaard en vermenigvuldigd, terwijl elke andere vorm van openbaarmaking en vermenigvuldiging daarvan is verboden.

10.2         Zij mogen ook niet aan derden ter inzage worden gegeven, bij gebreke waarvan wij ons het recht voorbehouden zonder voorafgaande ingebrekestelling die acties tegen de opdrachtgever of derden te starten welke zijn voorzien in de Auteurswet en andere wetten.

10.3         Wij behouden volledig auteursrecht en andere rechten van onze zaken, projecten, en/of werken, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

10.4         Al dan niet uitgewerkte ideeën, voorstellen, teksten, werktekeningen blijven – tenzij schriftelijk anders overeengekomen – indien deze eigendom zijn van de opdrachtgever, onder berusting bij de opdrachtgever en indien deze eigendom zijn van ons, onder onze berusting.

11             Betaling

11.1         De opdrachtgever is gehouden binnen dertig dagen na ontvangst van de factuur de betalingsverplichting te voldoen tenzij nadrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

11.2         Betaling zal, indien dit niet nadrukkelijk anders door ons is bepaald, dienen te geschieden ten kantore van ons of op onze bank- of girorekening

11.3         De betaling zal dienen te geschieden in Nederlandse guldens, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.

11.4         Bij overschrijding van een of meerdere termijnen is- zonder dat enige ingebrekestelling is vereist- de opdrachtgever de wettelijke rente verschuldigd over het verschuldigde bedrag voor iedere maand, een gedeelte van een maand voor een hele genomen, gedurende welke de betalingstermijn is overschreden en/of de opdrachtgever met de voldoening van de verschuldigde geldsom in verzuim is geweest.

11.5         Eveneens is bij overschrijding van de een of meer van deze betalingstermijnen het verschuldigde direct opeisbaar, zonder dat enige ingebrekestelling noodzakelijk is, terwijl, indien de betaling in meerdere gedeelten zal geschieden, verzuim ten aanzien van een gedeelte het gehele restant van de schuld jegens ons, zonder nadere ingebrekestelling eveneens opeisbaar doet zijn.

11.6         Indien opdrachtgever niet tijdig of niet geheel en al heeft voldaan aan zijn betalingsverplichting ter zake van reeds ontvangen goederen en/of diensten zijn wij niet gehouden tot verdere levering totdat de opdrachtgever aan al zijn verplichtingen jegens ons zal hebben voldaan, waaronder begrepen de betaling van verschuldigde rente en kosten.

11.7         Wij behouden ons het recht om, ongeacht de overeengekomen betalingscondities, het recht om voor levering van goederen en/of diensten voldoende zekerheid voor de betaling te verlangen en de afwerking van de order te staken indien deze zekerheid niet kan worden gegeven of van de opdrachtgever  een contante dan wel voorlopige en gedeeltelijke betaling te verlangen alvorens tot levering over te gaan. De kosten die gemoeid zijn met het verstrekken van deze zekerheden komen geheel voor rekening van de opdrachtgever.

12             Aansprakelijkheid

12.1         Onverminderd het overige in deze voorwaarden bepaalde en onverminderd het bepaalde volgens rechtelijke bepalingen is onze  aansprakelijkheid uit hoofde van leveranties van goederen en/of diensten beperkt tot ten hoogste het bedrag welke door onze verzekering wordt gedekt.

12.2         Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het ondeskundig- gebruik, of foutieve installatie, van goederen en/of software die door ons geleverd zijn, behoudens grove schuld en opzet onzerzijds.

12.3         Voor de toepasbaarheid van de door ons geleverde goederen en/of diensten voor welk doel dan ook aanvaarden wij, gezien de aard en herkomst van de te leveren goederen en/of diensten, geen enkele aansprakelijkheid. De opdrachtgever is verplicht onderzoek in te stellen en eventuele testen uit te voeren met betrekking tot de toepasbaarheid van de geleverde goederen en/of diensten voor de door de opdrachtgever beoogde doeleinden.

12.4         Deze overeenkomst wordt gesloten onder voorbehoud van een niet-toerekenbare tekortkoming in de nakoming. Wij zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming indien deze tekortkoming aan hem volgens wet, rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend. Een tekortkoming in de nakoming kan aan ons in ieder geval niet worden toegerekend indien er sprake is van onder meer  brand in het pand of daar waar onze zaken zijn opgeslagen, (burger)oorlog, ook buiten Nederland, oproer, epidemie, verkeersstoring, werkstaking, zeerampen van alle aard, uitsluiting, verlies of beschadiging bij transport, stagnatie in de grondstoffenaanvoer, en stroomvoorziening, stagnatie in de aanvoer van halffabrikaten of eindproducten, bedrijfsstoringen en onwerkbaar weer, invoer en/of uitvoermaatregelen en beperkingen vanwege de overheid en soortgelijke andere gevallen, welke buiten onze controle vallen, waardoor vertraging ontstaat in de levering of waardoor levering onmogelijk wordt. In die gevallen waarbij mogelijk, wordt de leveringstermijn automatisch verlengd. In overige gevallen kan de overeenkomst, geheel of gedeeltelijk, zonder gerechtelijke tussenkomst en zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, door een aan de opdrachtgever gericht aangetekend schrijven van ons ontbonden worden.

13             Ontbinding

13.1         Indien de opdrachtgever op enigerlei wijze tekort komt in de nakoming, zal hij daarvoor reeds in gebreke zijn zonder dat enige ingebrekestelling vereist zal zijn. Onverminderd het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek zullen wij in dit geval ook het recht hebben de gesloten overeenkomst op te schorten, dan wel deze geheel of ten dele zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen.

13.2         Hetgeen in lid 11.1 vermeld is, geldt tevens in het geval van faillissement of surseance van betaling of onder curatelenstelling van de opdrachtgever of bij stillegging van diens onderneming.

14             Gerechtelijke- en overige kosten

14.1         Alle kosten welke wij voor de uitoefening van de door opdrachtgever uit overeenkomst en daarmee samenhangende overeenkomsten voortvloeiende rechten zal maken, gerechtelijke zowel als buitenrechtelijke, komen ten laste van de opdrachtgever. Deze kosten welke wij moeten maken tot invordering van door opdrachtgever niet betaalde facturen bedragen tenminste 15% van het factuurbedrag, zulks met een minimumbedrag van EUR 200,--

15             Slotbepaling

15.1         Op de overeenkomst en op alle overeenkomsten die daaruit voortvloeien is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing

15.2         Wij behouden ons het recht voor het geschil te laten beslechten door de gewone rechter, in geval de Rechtbank bevoegd is door de Rechtbank in de plaats of het arrondissement waarin wij gevestigd zijn.